Het team van IPC-school 'de Tille' heeft een uitdagende houding naar uw kind en u als ouder. We vinden het voor ieder kind belangrijk, dat er een goed evenwicht wordt gevonden tussen goede instructielessen en momenten waarop uw kind meer zelf onderzoekend en samenwerkend de wereld mag ontdekken. Dit laatste vindt met name plaats tijdens het werken aan de IPC-units.
Maar we willen ook een goede balans vinden tussen de leervakken, creatieve vakken en de sociale vorming, zodat uw kind:
We streven er naar, dat wanneer uw kind in principe na acht jaar de basisschool verlaat, hij of zij een goede aansluiting heeft bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, stevig in het leven staat en goed met anderen kan omgaan. Natuurlijk kan de school dat niet alleen en doen we dit graag samen met u als ouder, verzorger.
.
Binnen onze school wordt met de brede expertise van het team met behulp van de nieuwste methoden en materialen aan onderwijs conform de 21 eeuwse vaardigheden gewerkt en gebouwd. Met voortdurende scholing van het team wordt schoolbreed een brede en sterke basis gelegd voor alle kinderen, waarin leren en plezier hand in hand gaan. De invoering van het International Primary Curriculum (IPC) is daar het beste en laatste voorbeeld van: Great learning, great teaching and great fun!
Zaakvakken als rekenen, taal en leesonderwijs worden dagelijks volgens methodisch onderwijs verzorgd. Hierin vinden wij het belangrijk om te werken met actieve werkvormen, zoals het gebruik van wisbordjes, de inzet van een rekencircuit of digitale tools ter ondersteuning van de lessen. Jaarlijks organiseert de school diverse activiteiten ter bevordering van het leesonderwijs, zoals de Kinderboekenweek en de Nationale voorleesdag. Onze bibliotheekmedewerkster is om de week op school aanwezig om kinderen hun leesplezier te vergroten door o.a. boekpromoties in de klassen.
Op onze school hebben we oog voor alle kinderen. We bieden zorg op verschillende niveaus. Voor kinderen met behoefte aan meer uitdaging bieden we naast het pluswerk in de methode ook opdrachten in de methode Levelwerk. Ook is er een coördinator voor (hoog)begaafde kinderen of kinderen met een excellent talent aanwezig om deze kinderen te begeleiden en de leerkracht te ondersteunen.
Op de Tille is er veel aandacht voor sport en cultuur. Voor de kinderen in de groepen 3 en 4 is er elke woensdagochtend schoolzwemmen en onze gymnastieklessen worden in principe verzorgd door een vakleerkracht gymnastiek. De vakleerkracht organiseert inspirerende lessen in de groepen 3 t/m 8 in de gymzaal aan de Gauke Boelensstraat voorzien van toestellen en materialen. Door deze samenwerking worden er o.a. vanuit de sportverenigingen gastlessen verzorgd tijdens gymnastiek, zoals Zumba of beachvolleybal. De cultuurcoördinator van de school zorgt ieder schooljaar ervoor dat er keuze is uit passende cultuureducatie voor elke groep, zoals theatervoorstellingen, het bespelen van muziekinstrumenten of lessen drama.
Wij vinden het belangrijk om onze bovenbouw leerlingen goed voor te bereiden op de maatschappij waarbij het gebruik van ict-middelen niet meer weg te denken is, maar hoe ga je hier veilig en correct mee om? In onze bovenbouw wordt er naast schriftelijk taalonderwijs gewerkt op Chromebooks. Leerlingen in de bovenbouw leren om lesstof te verwerken in een digitale omgeving, zoals projectmatig samenwerken in Google Drive en Google Classroom en leren hoe zij veilig kunnen omgaan met een online omgeving.
Kwaliteit leveren is meer dan alleen maar je best doen. De Tille speelt daar uiteraard actief op in. De kern van ons kwaliteitsbeleid is, dat we als team de resultaten goed in beeld krijgen om vervolgens plannen te maken om eventuele zaken te verbeteren. Van onze leerlingen verwachten we dat ze een kritische houding ontwikkelen t.a.v. de kwaliteit van hun werk. Van het personeel verwachten we dus ook dat ze een zelfkritische houding hebben ten opzichte van hun werk. De kwaliteit van onze school heeft vele aspecten. Daarbij kan in willekeurige volgorde gedacht worden aan: