IPC is een geïntegreerde aanpak van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, techniek, ICT, maatschappelijke vorming en alle expressievakken. De leerstof wordt in aansprekende thema’s (units) aangeboden. Een unit duurt tussen de 6 en 9 weken, waarbij de thema’s vanuit de verschillende vakgebieden worden belicht. Op deze manier wordt de onderlinge samenhang tussen de verschillende vakgebieden duidelijk gemaakt. Leerlingen kunnen zo nieuwe kennis veel beter verbinden aan kennis die ze al hebben. Hierdoor zullen zij die kennis zich ook beter eigen maken. Projectmatig werken, vergroot bovendien de betrokkenheid van leerlingen.
Alle units hebben dezelfde structuur. Ieder thema begint met een leuke startactiviteit waarbij de kinderen enthousiast worden gemaakt voor het thema. Daarna volgt de kennisoogst, waarbij we in kaart brengen wat de kinderen al weten, denken te weten en vooral wat ze nog willen leren over dit thema. De leerdoelen worden in heldere (kinder)taal aan de kinderen uitgelegd. De kinderen gaan dan aan de slag met de onderzoeks-, en verwerkingsactiviteiten waarmee ze zich verder ontwikkelen in de beoogde leerdoelen. In de klas is steeds zichtbaar aan welke leerdoelen gewerkt wordt en hangen de resultaten van de kinderen.
Mijn kinderen hebben veel plezier op de Tille! Doordat het een kleine school is voelen ze zich ook erg veilig en vertrouwd op school. Iedereen kent elkaar, van groep 1 tot groep 8! Ze vinden de IPC lesmethode een leuke manier van leren. Vooral de creatieve, leerzame opdrachten in groepjes, maar ook individueel kunnen ze exploreren binnen de verschillende IPC thema's en leerdoelen. Hun interesses en sociale vaardigheden worden op een speelse manier vergroot. Ook wordt je als ouder meegenomen in de verschillende opdrachten en kan je samen met je kind leren en ontdekken! Daardoor zijn we als ouders veel meer betrokken bij het lesmateriaal en vertellen onze kinderen ook meer over wat ze doen op school
- ouder, groep 3, 4 en 8
Bij de kleuters is onze methode “Kleuteruniversiteit” een prima thematische voorloper voor IPC en sinds schooljaar 2021-2022 wordt IPC-Early Years gebruikt.
Tijdens de afsluiting van een unit laten de leerlingen (aan elkaar of aan ouders) zien wat ze geleerd hebben en volgt er vaak nog een laatste, feestelijke activiteit. In praktijk starten we ’s ochtends voornamelijk met de basisvakken taal , lezen en rekenen en volgen in de loop van de dag de verschillende IPC-activiteiten.
Via een speciale IPC-ouderbrief worden alle ouders bij de start van iedere nieuwe unit (lees; thema) geïnformeerd over waar de groep een aantal weken mee aan de slag gaat en wat de kinderen zullen gaan leren.
Wilt u meer weten over IPC? Maak een afspraak en ervaar de meerwaarde door het met werken met het IPC. Verdere inhoudelijke informatie vindt u ook op de website van IPC Nederland.